Over onze collega
Leeftijd: 51
Woonplaats: Rijen
Sinds wanneer bij ICS? 2019
Via via hoorde Carla van het werk binnen de bedrijfscatering bij GXO in Tilburg. Ze besloot contact op te nemen en nog diezelfde week draaide ze een proefdag. Die dynamiek, dat beviel haar wel! Nu, 4 jaar later, is Carla verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de catering op die locatie. In dit artikel vertelt ze meer over haar werk binnen de bedrijfscatering, de dynamiek die haar baan zo leuk maakt en de samenwerking met haar collega’s.
Allereerst: wie is Carla?
”Ik ben Carla Brehm. Ik woon met mijn man en onze kinderen hier echt letterlijk om de hoek, daar achter het bultje. Het is ongeveer een kwartiertje fietsen, dus in de zomer ga ik regelmatig lekker met de fiets naar het werk.
Ik ben 4 jaar geleden begonnen bij ICS. Daarvoor studeerde ik aan de LTS en vervolgens aan de SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) in Breda. Die laatste opleiding heb ik niet afgerond, omdat ik werken veel leuker vond! Ik heb toen gewerkt totdat de kindjes kwamen. In die tijd wilde ik graag thuis zijn voor hen. Toen de kinderen ouder waren en naar school gingen, hoorde ik van de cateringfunctie hier en ben ik weer terug de horeca ingerold. Het zit een beetje in je bloed hè, zeggen ze wel eens?
Ik heb voor een baan binnen ICS Catering gekozen voor de uren. Ik kon beginnen als de kinderen naar school gingen en weer thuis zijn voordat de kinderen uit school kwamen. 2 jaar geleden ben ik doorgestroomd naar deze leidinggevende rol.”
Laten we teruggaan naar het begin. Je bent begonnen als cateringmedewerker; wat doe je zoal binnen die functie?
”Op deze locatie ben je als cateringmedewerker samen met je collega’s verantwoordelijk voor het bereiden van maaltijden, het helpen van de gasten, het onderhouden van de koffieautomaten, het samenstellen van het menu, maar ook niet onbelangrijk: het netjes houden van de keuken. Daarnaast hebben onze medewerkers een controlerende rol m.b.t. de voorraad.”
Je bent ook op deze locatie begonnen 4 jaar geleden. Wat maakt de bedrijfscatering bij een grote logistieke dienstverlenende organisatie als GXO zo bijzonder?
”Het is allereerst een ontzettend dynamische locatie. We werken hier van maandag tot en met zaterdag. Tijdens de piekmomenten kan het ontzettend druk zijn. De werknemers van GXO hebben precies een half uur pauze. Ze klokken uit aan het begin van de pauze en weer in wanneer ze beginnen. In dat half uur moeten ze naar de kantine lopen, eten bestellen, het opeten, maar ook naar de wc. Ze hebben dan ook geen tijd om lang te wachten op hun eten. Een goede voorbereiding op de pauzes is dan ook cruciaal. Voor de eerste pauze, ’s ochtends om half 11, moeten uiterlijk om 10 voor 10 de kaasbroodjes, croissantjes en appelflappen gebakken worden, zodat ze om half 11 klaarliggen op de warmhoudplaten.
We werken dus wat dat betreft heel gestructureerd, maar dat pakt nog niet altijd goed uit. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er een storing is aan een machine in de hal, waardoor een groep werknemers van GXO eerder pauze mag gaan houden. Zo’n groep bestaat dan meteen uit ongeveer 25/30 medewerkers. We moeten dus zorgen dat er dan al eten voor hen is en hen snel helpen, maar tussendoor ook verdergaan met de voorbereidingen voor de grote pauze. Zo’n onverwachte situatie kan wel voor wat extra druk zorgen, maar dat maakt het werk eigenlijk ook wel weer leuk!
Verder werken hier naast Nederlanders ook veel Polen, Spanjaarden en Italianen. Sterker nog, het merendeel van de werknemers is Pools. Zij zijn heel ander eten gewend dan wij Nederlanders. Dat maakt het samenstellen van nieuwe menu’s een hele uitdaging. Nootjes in de satésaus bijvoorbeeld, daar houden de Poolse medewerkers helemaal niet van!”
Als team moet je dan wel goed op elkaar zijn ingespeeld. Hoe zit jouw cateringteam er hier uit?
”Het team bestaat hier uit ongeveer 10 personen. Er wordt gewerkt in twee groepen: het ene team voor de ochtend – middag en de andere voor de middag – avond. Er is niet echt een rolverdeling binnen het team, maar er wordt wel gekeken wat het beste bij iemand past. We hebben in deze bedrijfskantine een koude en een warme kant. De warme kant, waar we onder andere soep, warme maaltijden, friet en snacks verkopen, is een stuk drukker dan de koude kant, waar gezonde gerechten als salades, broodjes en smoothies op het menu staan. De ene collega vindt het fijner om zich te focussen op de koude kant en de andere collega vindt de warme kant weer fijner. Zij kunnen nu beiden doen wat ze het prettigst vinden.”
Hoe kom je erachter wat het best bij iemand past?
”Daar kom je het beste achter door het te doen. Een nieuwe collega laat ik altijd beide kanten proberen. Dan wordt al vrij snel duidelijk wat het beste bij iemand past. Het is ook lang niet altijd zo duidelijk als het voorbeeld van net; soms vinden collega’s die afwisseling juist fijn.”
Als iemand wil komen werken binnen ICS Catering; over welke eigenschappen moet diegene dan beschikken? Wat maakt dat iemand echt binnen het team past?
”Allereest moet je wel tegen enige druk kunnen. Werken binnen de catering kan in de pauzemomenten best hectisch zijn. Daarnaast zijn verantwoordelijkheidsgevoel en klantvriendelijkheid heel belangrijk. Zoals gezegd moet er veel voorbereid worden, daar moet goed over worden nagedacht. Daarnaast willen we ook de gasten zo snel mogelijk van eten en drinken voorzien, zodat zij zo goed mogelijk van hun pauze kunnen genieten. Daarbij is kennis van de Engelse taal een must.
Omdat we in een team werken zijn ook samenwerking en flexibiliteit/ collegialiteit heel belangrijk. Denk bij dat laatste aan: het eens invallen voor een collega, of aan een kwartiertje langer blijven om nog even samen de bestelling af te ronden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat iemand feeling heeft voor het vak en het leuk vind om mee te denken over een andere aanpak, nieuwe menu’s, etc. Ik kan ook wel eens iets vergeten, het zou super zijn als iemand dan zegt: ‘’Hé Carla, heb je daar al aan gedacht?’’.”
En nu ben je beheerder op deze locatie. Wat doe je nou precies als beheerder; hoe ziet jouw werkweek eruit?
”Ook als leidinggevende werk je mee op de werkvloer. Het begint op maandagochtend om 08.15 uur met het opruimen van de bestellingen. Dat is hetzelfde op woensdag en vrijdag. Mijn team bestaat in de ochtend uit vier mensen. Twee ruimen de bestellingen op, de andere starten vast met de voorbereidingen in de keuken. Naast het meewerken, het zorgen dat alles op rolletjes loopt en het doen van de bestellingen, ben ik verantwoordelijk voor de planning. Dit doe ik nu samen met een collega cateringbeheerder. Een keer in de week ga ik in de avond naar haar toe en maken we samen de planningen voor onze locaties.”
En hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?
”De ideale werkdag zou zijn dat iedereen eigenlijk vrijwel automatisch start waarmee hij/ zij moet starten. Dat alles verder op rolletjes loopt en mijn instructies of controle niet nodig zijn. Eigenlijk dat ik dus gewoon mijn ding kan doen; op mijn gemak een ronde maken door het magazijn, de bestellingen doen, andere administratieve taken oppakken. In de dynamische en soms hectische wereld van de catering is een rustige, gestructureerde dag ook wel eens fijn!”
Is er verder nog iets dat je iedereen zou willen vertellen over jouw baan?
”Ik zou graag nog willen toevoegen dat naast het vele contact dat je hebt de collega’s uit het cateringteam je ook contact hebt met de medewerkers, beveiliging, technische dienst, etc. van de locatie. Ook dat maakt het werk erg leuk. Je voelt je onderdeel van het bedrijf; GXO is niet gewoon een klant.”
Carla, bedankt voor het delen van jouw verhaal!
Denk jij nu: hé, een baan binnen de bedrijfscatering lijkt mij wel interessant? Bekijk dan hier onze openstaande cateringvacatures of neem contact met ons op.